Renungan Kesombongan Diri





Manusia kebiasaannya bila ia berada di tempat yang tinggi, bila ia berilmu pengetahuan, bila ia berkuasa dan bila ia berharta, maka manusia itu dengan mudahnya menjadi alpa. Dan bila manusia itu menjadi alpa, mereka akan melihat manusia di sekelilingnya dengan rendah sekali, seperti melihat semut.

Mereka memandang rendah terhadap manusia lain, sehingga mereka jadi lupa hakikat bahawa masih ada lagi yang lebih hebat daripada mereka.

Inilah yang dikatakan sifat menyombong diri. Suka mengagumi kehebatan sendiri sehingga lupa daratan dan sukar untuk menyedarinya.

Kita perlu ingat, kerana sifat inilah yang akan membinasakan kita suatu hari nanti. Benar, perasaan ini sukar untuk disedari, bahkan kita mungkin melakukannya tanpa kita sedari. Maka kerana itu, kita perlu ambil langkah segera, sebelum sifat ini membinasakan kita!

Sejarah yang terlakar di dalam Al-Quran telah membuktikan, sifat memandang orang lain lebih rendah daripada diri sendiri tidak lain hanya membinasakan diri.

Mari kita imbas kembali, peristiwa sewaktu Allah menciptakan Adam. Ketika Allah memerintahkan para malaikat untuk sujud kepada Nabi Adam as, ketua malaikat yang bernama Azazil, membantah perintah Allah dek kerana melihat diri dicipta daripada api lebih hebat berbanding Nabi Adam as. yang dicipta daripada tanah. Kerana keingkaran itu dia dilaknat Allah menjadi iblis.

Mari kita sama-sama merenung diri kita, sama-sama berazam untuk mencegah sifat yang durjana ini sebelum ia bercambah dalam hati kita sehingga kita binasa. Lihatlah, betapa sejarah merakamkan peristiwa ini sebagai pengajaran, bahawa kerana sifat inilah yang menjadikan iblis dilaknat Allah.

Lalu bagaimana kita mahu menepis sifat mazmumah ini?

Sudah tentu dengan sifat merendah diri. Tetapi merendah diri yang bagaimana?

Bukan merendah diri sehingga merasakan diri ini tidak berguna. Bukan merendah diri sehingga tidak bercampur dengan masyarakat. Bukan merendah diri kosong, tidak bermakna!

Kita merendah diri, melihat orang lain melebihi diri kita sendiri! Melihat orang lain melebihi diri sendiri ialah dengan melihat orang lain itu lebih baik daripada kita, sentiasa beranggapan bahawa orang lain punya kelebihan yang tersendiri berbanding kita, dan setiap manusia itu tidak sempurna dan saling melengkapi.

Itulah yang dimaksudkan dengan melihat orang lain melebihi diri kita sendiri. Kita tidak pernah merendahkan orang lain, kita terima kelemahan mereka kerana menyedari kelemahan kita sendiri, dan tidak bangga dengan kelebihan kita kerana menyedari bahawa setiap orang punya kelebihan masing-masing.

Dan sifat merendah diri itu, haruslah merendah diri yang positif, merendah diri yang membawa kita lebih dekat kepada Allah tentunya!

Bukan kita melihat orang lain lebih hebat, lalu kita merasakan diri kita tidak berguna, berusaha pun tidak bermakna. Bukan begitu! Jadi yang bagaimana?

Seharusnya, bila kita melihat orang lain, kita melihat mereka melebihi diri kita. Dan apabila kita menyimpulkan pandangan kita itu, jangan membuat konklusi bahawa kita terlalu lemah dan tidak sehebat orang yang kita lihat itu, bukan begitu! Seharusnya, konklusi yang kita perlu ambil ialah, dengan melihat kelebihan orang itu maka kita perlu terus berusaha, memperbaiki kelemahan diri dengan sepenuh usaha dan ikhtiar, tidak jemu-jemu memanjatkan doa untuk terus menjadi ke arah yang lebih baik.

Dan usaha ke arah kebaikan itu tidak akan pernah berhenti! Jangan katakan bahawa kita sudah menjadi baik atau kita sudah lebih baik daripada orang lain. Sebab itu, bila kita melihat orang lain melebihi dari kita sendiri, ruang untuk improvement itu sentiasa ada. Manusia sememangnya tidak sempurna, kerana itu apabila manusia itu mengakui dirinya sudah baik atau lebih baik daripada orang lain, kebinasaan akan menimpa.

Manusia yang senantiasa merasakan diri lebih rendah berbanding orang lain dan berusaha untuk menjadi lebih baik barulah dikatakan manusia yang benar-benar merendah diri.

Seperti sabda Rasulullah SAW; Jika kamu inginkan ketinggian (darjat), hendaklah kamu berjaga malam (qiamullail).

Tapi ada orang, baru sekali melakukan qiamullail sudah berasa puas, sudah mencanang-canang cerita qiamullailnya kepada orang lain kerana beranggapan darjatnya sudah tinggi.

Tetapi Rasulullah SAW tidak menyebutkan bilangan qiamullail yang tetap untuk mendapat ketinggian darjat dalam hadis itu. Ini kerana darjat kita dinilai Allah, kita lakukan amalan qiamullail kerana kita tidak tahu darjatnya dan hanya terus berusaha dan berharap agar Allah meninggikan darjat kita.

Sepatutnya kita berasa malu bila qiamullail sekali sudah sibuk cerita kat semua orang. Sepatutnya kita malu. Mengapa datangnya malu ini? Klerana kita lihatlah, Rasulullah SAW sendiri qiamullail setiap malam kerana itu kewajipan baginda, para sahabat, tabiin dan tabi tabiin juga melakukan qiamullail dengan banyak tetapi tidak pernah bercerita berapa kali mereka melakukannya.

Apabila kita melihat orang lain melebihi kita, sudah tentu, kita akan berasa malu untuk bercerita tentang amalan kita kepada orang lain dan akan terus menambahkan kualiti dan kuantiti amalan.

Lihat bagaimana sifat merendah diri ini berupaya memotivasikan diri kita untuk beribadah lebih banyak. Manusia yang merasakan amalannya sudah cukup, tidak akan terus berusaha untuk beramal. Baginya amalannya lebih hebat daripada orang lain, lebih banyak bahkan terlalu cukup. Akhirnya, amalan mereka menjadi lebih sedikit bahkan tidak berbuat amal dek kerana dibinasakan oleh sifat memandang rendah terhadap orang lain. Nauzubillah min zalik.

Lihatlah orang lain melebihi diri kita. Apabila kita bersangka buruk terhadap orang lain, kita juga berkemungkinan akan berbisik secara tidak sedar;

ah, aku lagi baik daripada dia.

eleh orang tu nak tegur salah aku pulak, ingat ilmu dia lagi banyak dari aku?

Dan bisikan-bisikan inilah yang akan membawa kita merasakan kita manusia yang terhebat, sehingga kita akan binasa dek kerananya. Sebagaimana binasanya iblis dahulu seperti itu jugalah binasanya kita jika perasaan ini tidak dikikis secepat mungkin.

Cuba didik diri anda untuk melihat orang lain melebihi dari diri kita sendiri. Rasulullah sendiri pernah mengingatkan, kita perlu hormat orang tua kerana mereka lebih banyak pengalaman dari kita, dan sayangi orang muda kerana dosa mereka lebih sedikit dari kita, dan berdamping dengan para ulamak kerana ilmu mereka lebih banyak daripada kita.

Didik diri kita sentiasa melihat orang lain melebihi diri kita. Apabila kita terlihat orang sekeliling kita melakukan amal atau ibadah, jangan mencemuh dan berasa menyampah dan berkata seperti ini;

eleh orang tu, nak menunjuk-nunjuk lah tu. Ingat dia sorang je buat baik?

Sepatutnya, bila kita mahu melihat orang melebihi diri kita, katakan dalam hati kita seperti ini;

wah, bagus betul orang ni, buat amal. Aku ni nak buat amal pun susah, masyaAllah. Lepas ni aku berazam untuk beramal seperti dia!

Besar sungguh perbezaan dua dialog di atas. Jika kita melihat orang seperti dialog pertama tadi sudah tentu sampai bila pun kita tidak rasa tergerak untuk beramal. Jangankan nak menambah amal, berazam pun tidak.

Lihat pula dialog kedua, jika kita melihat orang lain seperti itu, sudah tentu kita akan tanamkan azam untuk menjadi lebih baik. Dan sudah tentu kita lebih tergerak untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti amal kita. Walaupun sekadar berazam, bukankah sudah berpahala?

Sudilah saya ingin kongsikan bersama pengalaman saya berjumpa dengan insan yang hebat sehingga saya kagum hingga hari ini! Kebiasaannya pada hari persekolahan, selepas menunaikan solat Zuhur berjemaah saya akan lelapkan mata di bilik sebelum ke prep petang.

Namun satu hari ni, kelas saya pulang lewat. Dan selepas saja saya selesai solat Zuhur, waktu prep pun sudah bermula. Ketika saya ingin keluar musolla, saya terlihat seorang junior saya, duduk berteleku membaca al-Quran. Dalam hati, terdetik kekaguman saya.

Lalu keesokan harinya, saya pulang awal dan selepas solat Zuhur, saya tidak naik ke bilik dan mahu melihat jikalau junior itu membaca lagi al-Quran pada hari ini.

Dan benar, dia ada, membaca al-Quran! Bukan setakat itu, sejurus dia selesai membaca al-Quran, dia terus mencapai al-Quran sehingga tiba waktu ke prep petang. Hari keesokannya juga sama.

Sebenarnya bukan setakat itu. Saya perasan junior saya itu, selepas solat Asar dia akan membaca al-Quran atau al-Mathurat, dan sementara menunggu roll call asrama bermula, dia juga akan membaca al-Mathurat. Setiap kali pun begitu. Pada waktu malam pula, selepas prep malam junior saya itu akan melakukan solat sunat hajat, setiap malam.

Saya berdetik dalam hati; Budak ni lebih muda daripada aku tapi lepas solat Zuhur hari-hari baca al-Quran, lepas solat Asar hari-hari pun baca al-Quran takpun al-Mathurat, dan lepas prep malam hari-hari buat solat hajat. Aku ni? Malu betullah aku, dahlah lebih tua, nak periksa SPM pulak tu, tapi amalan aku tak setanding dengan dia.

Dan alhamdulillah, saya berusaha juga untuk menambahkan amalan, walaupun masih lagi tak setanding dengan junior saya yang satu itu. Setiap kali saya terlihat dia melakukan ibadat, saya rasa teruja untuk melakukan ibadat juga, kerana saya rasa, kalau dia yang lebih muda boleh buat kenapa tidak aku?

Sehingga kini, saya jadikan peristiwa itu sebagai pencetus semangat saya untuk terus beribadah dan dengan penuh istiqamah!

Sama-samalah kita berusaha melihat orang lain melebihi diri kita sendiri, dan kita sendiri akan rasa betapa hebatnya sifat merendah diri itu akan memotivasikan diri kita untuk beribadah kepada Allah dengan lebih berkualiti dan lebih berkuantiti!

Tidak ada tapi-tapi lagi, segera ubah pandangan kita, lihatlah orang lain melebihi diri kita sendiri.

Dan sudah tentu, jika kita merasakan orang lain melebihi diri kita, kitalah manusia yang akan beruntung kelak, insyaAllah!

Follow On Twitter